Friday 16 May 2014

Orang Uighur


Orang Uighur merupakan suku kaum terbesar di wilayah mandiri Uighur Xinjiang, Republik Rakyat China (PRC). Mereka ini etnik Turki yang tinggal di Timur dan Tengah benua Asia. Hari ini, mereka terutamanya tinggal di negeri Xinjiang (Turkistan Timur), dan diiktiraf dalam kelompok 56 etnik minoriti yang rasmi di China. Sejumlah 80% penduduk etnik Uighur tinggal rantau barat daya Lembangan Tarim. Di luar Xinjiang, komuniti terbesar mereka di mukim Taoyuan, selatan titik tengah negeri Hunan. Di luar negara, komuniti terbesar Uighur boleh ditemui di Kyrgyzstan, Kazakhstan dan Uzbekistan. Semua negara itu pun bermajoriti bangsa Turki atau bertutur bahasa jenis Turki. Komuniti-komuniti kecil wujud di Afghanistan, Pakistan, Saudi Arabia, Turki manakala di Barat komuniti Uighur ditemui di Sweden, Norway, Russia, Kanada, Belgium, Belanda dan US. 

Rujukan Uighur

Maksud perkataan Uighur itu belum jelas lagi. Kebanyakan pakar linguistik dan sejarawan etnik Uighur sendiri mendakwa perkataan itu terbit dari perkataan uyughur (uyushmaq dalam bahasa Uighur moden), bermaksud "bersatu" atau "manusia yang cenderung untuk bersatu". 

Batu bersurat tulisan Runik Turki mencatit satu perkataan yang berbunyi Uyghur, yang ditranskripsi ke bunyi bahasa Cina sebagai 回紇 Hwei He dalam babad dinasti T'ang. Kemudian, seorang Turki Uyghur meminta supaya dinasti T'ang mengubah perkataan itu. Jadi ia berubah menjadi 回鶻 Hwei Hu pada 788 M atau 809 M. Syair Sejarah Cina, Jiu Wudai Shi mentafsir istilah Hwei Hu itu sebagai, "kelajuan orang Turki berpusing dan membelok seperti burung helang".

Etimologi moden pun mempunyai penjelasan istilah Uighur ini seperti....
  • Mengikut
  • Menyesuai diri
  • Tidak memberontak
Namun semua ini kurang bertepatan sebab bunyi yang diberi itu salah. Etimologi oleh itu, tidak boleh memberi pengertian tepat untuk makna kata. Kelompok Turki ini tidak dikenali begitu sebagai sejenis etnik pun tetapi lebih kepada rujukan untuk satu kelompok orang Turki yang menggelar diri mereka sebagai Toqquz Oghuz.

Rekod terawal orang Cina mengenai Turki Uighur ini dari dinasti Wei Utara (368-534 M). Ketika itu, mereka dikenali sebagai 高車 Gaoche (Qonqil). Kemudian disebut sebagai bangsa 鐵勒 Tiele (Tele) pula. Penggunaan pertama istilah Uighur untuk merujuk kepada bangsa mengikut politik muncul semasa zaman antara Khaqan Göktürk Pertama nak masuk yang Kedua (630-634 M). Istilah ini kemudian hilang dari rekod sejarah pada kurun ke-15 M. Kemudian, kelompok Bolshevik memperkenal istilah ini semula untuk merujuk orang Turki.

Penggunaan moden Uighur ini merujuk kepada orang Turki bandar dan petani di Kashgaria (Uyghurstan) yang mengikut amalan hidup menetap. Tak seperti orang Turki lain di Asia Tengah yang hidup dalam khemah berpindah randah (nomad).

Identiti Uighur
Sejarah Uighur



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...