Saturday 17 May 2014

Identiti Orang Uighur

Pic: Uyghur American Association

 

Jati Diri Uighur

Menerusi sejarah, istilah Uighur ini mengalami pengembangan takrif. Pada awalnya, istilah ini cuma merujuk persekutuan kecil puak-puak Tiele dari bangsa Turki di Utara China, Mongolia dan Pergunungan Altay di Rusia. Kemudian, ia merujuk pula kepada kerakyatan penduduk dalam Khaqan Uighur. Seterusnya, ia diperkembang untuk merujuk etnik yang keturunan mereka itu berasal dari Khaqan Uighur yang runtuh sekitar tahun 842 M, yang menyebabkan orang Turki Uighur berhijrah beramai-ramai dari Mongolia ke Lembangan Tarim. Penghijrahan ini menyerap dan menggantikan kependudukan Indo-Kaukasus di situ dan menghasilkan identiti tersendiri, disebabkan bahasa dan budaya penghijrah Turki itu akhirnya menindan pengaruh-pengaruh budaya orang Kaukasus di situ. 

Definisi longgar untuk istilah Uighur ini serta kepelbagaian keturunan orang Uighur moden ini menjadi penyebab kekeliruan mengenai etnografi sebenar Uighur serta etnogenesisnya. Sarjana moden menganggap orang Uighur moden itu berketurunan pelbagai jenis bangsa juga seperti orang Uighur purba dari Mongolia yang berhijrah ke Lembangan Tarim serta bangsa Kaukasus yang tinggal di situ sebelum ketibaan orang Uighur dari Mongolia. Bangsa Kaukasus itu seperti orang Saka dan orang Parsi. Penelitian DNA menunjukkan bahawa penduduk di Asia Tengah seperti etnik Uighur itu semuanya campuran orang Kaukasia dan Asia Timur.

Pejuang kebangsaan Uighur mengenalpasti identiti mereka dengan mumia-mumia yang ditemui di Tarim, tetapi pengkajian mengenai mumia-mumia itu serta kaitan mereka dengan orang Uighur masih lagi kontroversi, terutamanya pihak berkuasa China sangat berhati-hati dengan puak pemisah etnik, dan juga aktivis Uighur pun sebenarnya bimbang bahawa kajian tersebut boleh menjejaskan dakwaan bahawa mereka itu penduduk peribumi di lembah Tarim.

Asal-Usul Konsep Etnik Uighur Moden
"Orang Uighur dulu dipanggil oleh pengembara Russia sebagai sart (merujuk kepada semua orang berbahasa Turki di Asia Tengah yang menetap), sementara pengembara Barat memanggil mereka sebagai orang Turki mengikut bahasa mereka. Orang Han (Cina) pernah memanggil mereka, ch'an t'ou (serban), namun panggilan ini diubah sebab berbunyi kurang sopan. Kini mereka memanggil orang Uighur sebagai weivuer zu (etnik Uighur). Sebelum ini, beberapa lama mereka cuma dikenali sebagai orang Kashgar atau orang Turfan saja". - Owen Lattimore, "Return to China's Northern Frontier." The Geographical Journal, Vol. 139, No. 2, June 1973.
Istilah Uighur dulu cuma diguna untuk merujuk kepada orang purba. Bukan merujuk sebarang etnik yang masih wujud di kurun ke-19 M. Sebuah ensiklopedia kurun ke-19 M, berjudul, "The cyclopædia of India and of Eastern and Southern Asia" menyebut, "Uighur itu merupakan puak-puak Turki yang paling purba, yang sebelum ini menduduki Tartar China (Xinjiang), yang kini turut dihuni oleh populasi campuran Turki, Mongol, dan Kalmak".

Penduduk Xinjiang belum dikenali sebagai Uighur lagi sebelum 1921/1934. Orang Barat cuma kenal mereka sebagai Muslim berbahasa Turki di Oasis, dan Turki Muslim di Ili dikenali sebagai Taranchi. Orang Turki ini semua merujuk diri mereka mengikut tempat mereka berkampung, bukan mengikut etnik mereka. Contohnya, jika datang dari Kashgar maka rujukan diri mereka, Kashgarliq. Orang Turki di situ turut mengguna rujukan Musulman untuk diri mereka, bermaksud Muslim.

Istilah Uighur muncul semula selepas Soviet Union Russia mengguna semula nama etnik ini dari Khaqan Uighur serta merujuk semula kepada orang Turki Muslim di Xinjiang. Kemudian, sejarawan-sejarawan Russia mengutarakan pendapat bahawa orang Uighur moden berasal dari kerajaan Turpan da Khaqan Qara Khan, yang terbentuk selepas perpecahan Khaqan Uighur.

Sejarawan umumnya bersetuju penggunaan istilah Uighur itu berdasarkan keputusan dari persidangan 1921 di Tashkent yang dihadiri oleh perwakilan Turki Muslim dari Lembah Tarim, Xinjiang. Uighur dipilih untuk diri mereka serta etnik mereka walaupun perwakilan turut menyedari bahawa kumpulan Turki Uighur moden itu sudah tidak sama lagi seperti di Khaqan Uighur. Menurut Linda Benson, Soviet serta klien mereka, Sheng Shicai cuba untuk membuka semula cerita kebangsaan Uighur itu untuk memecahbelahkan umat Islam pelbagai bangsa di Xinjiang. Sebelum itu, penduduk pelbagai etnik Turki cuma merujuk diri mereka sebagai bangsa Turki dan Turkestani Timur atau Muslim saja.

Di samping itu, rejim pemerintah China ketika itu, Guomindang, menggolongkan semua Muslim tak mengira keturunan termasuk juga orang-orang berbahasa Turki di Xinjiang itu sebagai Hui (Muslim) saja. Dinasti Qing dan kemudian pemerintah Guomindang cuma merujuk Turki Muslim yang menetap di bandar-bandar di Xinjiang sebagai Chan Tou Hui (Muslim Berserban) saja untuk membezaka mereka dengan Muslim etnik lain di China.

Pengembara Barat di Xinjiang sekitar 1930an seperti George W. Hunter, Peter Fleming, Ella K. Maillart, dan Sven Hedin, semua merujuk kepada Muslim berbahasa Turki di Xinjiang sebagai Turki dalam buku-buku mereka. Bukannya Uighur. Istilah Uighur cuma dikenali di Xinjiang selepas 1934, bila gabenor Sheng Shicai berkuasa di situ. Sheng mengguna pengelasan etnik yang dipakai oleh Soviet berbanding mengguna istilah Hui yang diguna Guomindang. Jadi, dia menjadi pelopor utama untuk penggunaan Uighur dalam dokumen rasmi kerajaan untuk merujuk kepada Turki Muslim Xinjiang. Selepas Komunis menang di China, Pengerusi Mao Zedong cuma mengguna istilah Soviet itu untuk merujuk kumpulan etnik moden Turki di Xinjiang.

Selain itu, terdapat juga etnik Turki Yugur di negeri Gansu yang tetap dari dulu lagi menggelar diri mereka sebagai Säriq Uyghur (Uighur Kuning). Mereka bukan Muslim dan masih mengikut agama Buddha. Setengah cendekiawan berkata, budaya, bahasa dan keagamaan orang Turki Buddha ini lebih mendekati budaya asal orang Uighur sebenar di negeri Karakoram berbanding budaya orang Uighur di Xinjiang. Pengkaji linguistik dan ahli etnografi, S. Robert Ramsey menghujahkan juga untuk kedua-dua etnik Yugur dan etnik Salar di negeri Gansu itu sebagai cawangan kecil Turki Uighur menurut kepada asal-usul yang sama untuk etnik Yugur dan juga pemerhatiannya terhadap persamaan linguistik dengan etnik Salar. Kumpulan-kumpulan bangsa Turki ini dikenalpasti sebagai etnik yang berbeza oleh pemerintah China Komunis.

Pejuang kebudayaan Pan Turki Jadidi dan kebebasan Turkestan Timur, Muhammad Amin Bughra (Mehmet Emin) serta Masud Sabri menolak penggunaan klasifikasi Soviet untuk orang Turki di Xinjiang sebagai suku kaum Uighur. Mereka mahu dikenali sebagai etnik Turki (Tujue zu) untuk orang-orang berketurunan Turki di Xinjiang. Masud Sabri juga melihat orang Hui itu sebagai etnik Han Muslim, dan bukan sebahagian daripada bangsa Turki. Bughra menuntut istilah "Türk" atau "Türki" sebagai rujukan etnik mereka. Beliau mengkritik Sheng Shicai yang memecahbelah bangsa Turki Muslim dengan pelbagai jenis nama etnik.

Penggunaan terkini identiti Uighur, merujuk kepada penduduk urban Turki dan petani di Lembah Tarim dan Yili yang mengikut budaya hidup tradisional orang Asia Tengah, berbeza dengan populasi Turki nomad. Pemerintah Republik Rakyat China turut mengecap identiti Uighur kepada sesetengah puak yang berbeza sejarah dan nenek moyang dengan kelompok Uighur yang majoriti seperti puak Loplik dan puak Dolan yang difikirkan lebih rapat dengan orang Mongol Oirat dan orang Turki Kyrgyz.

Genetik

Orang Uighur di Xinjiang berketurunan Eurasia dengan campuran ciri-ciri bentuk muka orang Eurasia Timur dan Barat. Orang Uighur di Xinjiang boleh dianggap sebagai kelompok Eurasia Tengah. Ujian saintifik ini memberikan komponen berbeza mengikut tempat. Contohnya di Hotan saja, sekitar 60% orang Uighur di situ mempunyai nenek moyang dari benua Eropah dan baki 40% mempunyai nenek moyang Asia Timur.

Pengujian lebih lanjut menunjukkan komponen Eropah lebih besar dalam populasi orang Uighur di selatan Xinjiang (52% Europah), sedangkan di utara Xinjiang, penduduknya mempunyai lebih komponen Asia Timur (47% Europah). Pengkajian lain pula memperguna sampel-sampel pelbagai individu di rantau lebih meluas. Ditemui cuma 30% komponen genetik Eropah dalam mereka yang keturunan Eurasia itu.

Satu lagi pengkajian DNA mitokondrial (melihat sumbangan genetik sebelah) menemui kekerapan haplogrup orang Eurasia barat dalam sampel orang Uighur Xinjiang sebanyak 42.6 peratus. Percampuran itu mungkin kesan kepada aliran genetik turun-temurun dari populasi keturunan Eropah dan Asia, atau mungkin terbentuk dari percampuran yang satu dalam tempoh sekejap masa (model isolasi hibrid). Jika model isolasi hibrid ini diambil, boleh dianggarkan bahawa percampuran hipotetik terjadi kira-kira 126 keturunan dulu atau 2520 tahun lampau, dengan menganggar selama 20 tahun untuk satu generasi.

Li H. Cho dalam kertas kerjanya et. al menulis:
Struktur tak boleh membezakan percampuran kini daripada sebaris asal-usul lain. Penelitian ini semua tak boleh membuktikan campuran keturunan orang Uighur. Namun, rekod-rekod sejarah menunjukkan bahawa orang Uighur Xinjiang kini mungkin dibentuk oleh bangsa Tocharia (jenis Eropah) dari barat serta orang Uighur Orkhon (Wugusi Hwei Hu), dari timur sekitar kurun ke-8 M. Empayar Uighur sebenarnya terletak di Mongolia. Mereka berpindah ke Xinjiang dan menakluki bangsa Tocharia (jenis Parsi) di situ. Puak-puak seperti Kroran dari bangsa Tocharia yang ditonjolkan dari arkeologi menunjukkan genetik phenotype seperti orang Eropah Utara, manakala Uighur Orkhon memang jelas bangsa Mongolia. Dua kumpulan ini kemudian bercampur di Xinjiang, mewujudkan orang Uighur moden yang berbahasa Turki.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...