Tuesday 20 May 2014

Sejarah Orang Uighur


Fasa Sejarah

Sejarawan membahagikan sejarah orang Uighur kepada lima fasa zaman:
  • Sebelum penjajahan dinasti purba (300 SM - 630 M).
  • Zaman penjajahan dinasti purba (630 - 840 M).
  • Zaman Idiqut (840 -1200 M).
  • Zaman Mongol (1209 - 1600 M).
  • Zaman moden bermula selepas Laluan Sutera menjadi laluan sunyi (1600 - kini).
Ringkasnya, sejarah ini merujuk kepada satu puak nomad dari pergunungan Altai yang bersaing dengan kuasa-kuasa lain di Asia Tengah. Mereka ini termasuk dalam kalangan suku-suku kaum Altai, empayar-empayar Kaukasus dari selatan dan barat, serta empayar-empayar Cina-Tibet di timur. Selepas keruntuhan Khaqan Uighur sekitar 840 M, orang Uighur ditempatkan semula dari Mongolia ke Lembah Tarim. Di situ, mereka bercampur dengan penduduk Kaukasus, yang sebelumnya sering diganggu oleh puak Xiongnu. Kemudian, orang Uighur di Xinjiang dan di barat China pun banyak menjadi pegawai kerajaan empayar Mongol di China, dinasti Yuan.

Perbincangan Sejarah

Sejarah menyentuh Uighur sebagai asal-usul etnik masih lagi dalam perdebatan antara pemerintah China dengan nasionalis Uighur. Sejarawan Uighur memandang penduduk asal di Xinjiang dengan sejarah yang lama. Sejarawan dan ahli politik Uighur, Muhemmed Imin Bughra menulis bukunya mengenai sejarah Turkestan Timur, menekankan ciri-ciri Turki dalam bangsanya. Beliau menyatakan sejarah bangsa Turki sudah 9000 tahun. 

Sejarawan Turgun Almas pula mengaitkan penemuan mumia-mumia Tarim itu dengan kesimpulan bahawa sejarah Uighur itu sudah 6400 tahun. Kongres Uighur Sedunia pula mendakwa sejarah mereka mencecah 4000 tahun. Sejarawan Cina pula umumnya mengesan asal-usul orang Uighur melalui puak Tiele, Dingling dan Guifang. Pegawai-pegawai Cina menekankan asal-usul orang Uighur itu kepada puak Tiele. Mereka cuma terlibat dalam sosio-politik di Xinjiang semasa kurun ke-9 M selepas berhijrah ke Xinjiang dari Mongolia bila Khaqan Uighur runtuh. Mereka menggantikan kependudukan bangsa Han (Cina) yang didakwa sudah ada di situ semenjak dinasti Han.

Ramai cendekiawan Barat pula tidak menganggap orang Uighur moden ini sebagai keturunan terus dari orang Uighur lama dari Khaqan Uighur di Mongolia. Sebaliknya nenek moyang dari Khaqan Uighur itu cuma salah satu saja nenek moyang mereka. Setengah nasionalis Uighur pun mendakwa diri mereka keturunan orang Tocharian (salah satu bangsa India purba). Penemuan mumia Tarim menunjukkan bentuk muka orang Kaukasus memberi gambaran penghijrahan orang Kaukasus ke Tarim pada permulaan zaman gangsa sekitrar 2000 SM. Penduduk itu kemungkinan bercakap bahasa Tochara, dan setengah catitan Cina lama mungkin merujuk mereka sebagai persekutuan Yuezhi. Mereka mengasaskan empayar Kushan yang memerintah beberapa rantau di India Utara, China Barat di Turfan serta Kashgar.

Dakwaan nasionalis Uighur itu sebahagiannya berdasarkan satu perkataan yang dihujahkan oleh mereka sebagai sebahagian bahasa Uighur, dijumpai tertulis di teks yang menyebut mengenai mumia-mumia tersebut walaupun ahli linguistik menjangka perkataan itu merupakan perkataan bahasa Sogdia yang diserap ke bahasa Uighur.

Kemudian berlaku perpindahan penduduk dari barat ke barat laut Xinjiang terjadi, kemungkinannya penutur pelbagai bahasa jenis Parsi seperti puak Saka. Orang purba lain di situ tersebut dalam teks Cina lama seperti Xiongnu, yang berperang untuk berkuasa di situ. Mereka memerangi orang Cina selama beberapa ratus tahun. Jadi, setengah orang Uighur pun mendakwa diri mereka berketurunan Xiongnu (berkait dengan orang Hun Putih). Namun, cendekiawan Cina moden menolak dakwaan ini. Dakwaan keturunan Xiongnu ini sebenarnya berasal dari kitab sejarah Wei yang menyebut pengasas bangsa Uighur itu keturunan pemerintah Xiongnu.

Zaman Pra-Penjajahan

Ramai sejarawan mengesan keturunan puak Uighur ini dari pengembala di Altai digelar Tiele (Uighur: Tura). Mereka pernah tinggal di lembah selatan Tasik Baikal dan sekitar Sungai Yenisei. Istilah Tiele muncul mula-mula dalam tahun 375 M, dengan sebutan Gaoche (Uighur: Qongqil), merujuk kepada kereta lembu beroda tinggi untuk membawa yurt. Wilayah Tiele ini sebelum itu pernah dihuni orang Dingling, penduduk Siberia purba. Setengah mereka pun diserap masuk menjadi orang Tiele. Puak Tiele ini mengamalkan pertanian kecil-kecilan dan mempunyai kemahiran membentuk besi sebab bijih besi mudah diperolehi sekitar Sungai Yenisei.

Puak Tiele kemudian dikalahkan oleh orang Xiongnu pada 300 SM, dan mereka diperhamba jadi pembuat senjata pedang dan lain-lain. Selepas kejatuhan empayar Xiongnu, mereka kemudian diserahkan menjadi hamba tukang besi kepada Rouran dan negeri-negeri Heftalit (Hun Putih). Puak Tiele mempunyai 12 suku, 副伏羅 Fufulo, mengumpulkan cukup kekuatan untuk membuat kerajaan, iaitu kerajaan Afuzhiluo di Dzhungaria (481-520 M). Fufulo ini selalunya tersenarai dalam nenek moyang orang Uighur mengikut buku sejarah Cina dinasti Sui. Ketua puak Tiele pula keturunan Xiongnu, dengan pengikut yang ramai sekali. Mereka memenuhi lembah-lembah, dan bertebaran merentasi rantau luas di Laut Barat (Laut Hitam). Di sebelah utara Sungai Duluo (Sungai Tuul), terdapat puak Pugu, Tonglo, Veihe (Orkhon Uighur), Bayegu, Fulo (Fufulo) yang terkenal dengan panggilan Sijin (Irkin). Puak-puak lain pula seperti Mengchen, Turuhe, 思結 Sijie, Hun (Hunyu), Hu, Xue (Huxue), dan lain-lain pun duduk di situ. Tentera gagah mereka seramai 20,000 orang. Semua puak ini pun keturunan Tiele. Tiele tidak mempunyai ketua, jadi mereka tunduk dengan arahan Tujue Barat dan Tujue Timur (Göktürk). Mereka hidup berpindah randah seperti orang badwi.

Ciri-ciri umum mereka seperti:
  • Sangat garang tetapi bertoleransi.
  • Cekap menunggang kuda dan mahir memanah.
  • Tamak tidak reti menyembunyikannya lagi sebab mereka sudah biasa hidup menyamun.
Puak yang berpindah ke barat mula menetap dan menternak lembu serta kambing biri-biri tetapi mempunyai kuda sedikit saja. Sebab bangsa Tujue (Turki) sudah bernegeri, mereka pun dilatih menjadi tentera bantuan empayar serta menakluki timur dan barat, selain menundukkan negeri-negeri utara benua. Buku sejarah dinasti Sui ms. 84 menyebut, budaya Tiele dengan Tujue hampir serupa. Cuma kaum lelaki Tiele akan tinggal di rumah keluarga isterinya sehingga anak sulung lahir. Selain itu, Tiele mengebumikan mayat mereka yang mati.

Pada 546 M, suku Fufulo mengetuai puak-puak Tiele menentang puak Türk ketika negeri Rouran berpecah tanpa pemerintah. Kesannya mereka kalah lalu diperhamba lagi. Insiden ini menjadi petanda kemunculan pertelingkahan orang Turk dan puak Tiele dalam sejarah Khaqan Göktürk. Pada suatu tahap dijajahi itu, sembilan puak Tiele membentuk perikatan Sembilan Puak Toqquz-Oghuz melibatkan puak Xueyantuo (Tardush), Basmyl, Oghuz, Khazar, Alan (Saka), Kyrgyz, Tuva dan Yaqut. Mereka diketuai puak Xueyantuo.

Pada 600 M, dinasti Sui (Cina) bersekutu dengan seorang Bey puak Uighur, Erkin Tegin, melawan empayar Göktürk. Musuh mereka sama, sebab itu bersekutu. Perikatan ini merupakan sebutan bersejarah pertama menyentuh puak Uighur, iaitu semasa mereka tinggal di Lembah Sungai Tuul dengan populasi 10,000 yurts (sekitar 40,000 orang). Pada 603 M, perikatan ini pecah selepas kekalahan Tardu Khan. Tiga puak kemudian dikawal oleh puak Uighur iaitu puak Bayirqu, Bugut dan Tongra.

Pada 611 M, puak Uighur mengetuai Seyanto (Xueyantuo) menentang penaklukan Göktürk. Namun, pada 615 M, mereka dikuasai Göktürk semula menerusi Shipi Qaghan. Pada 627 M, mereka diketuai oleh Pusa Yilteber. Mereka menyertai pemberontakan Toquz-Oghuz menentang empayar Göktürk. Pemberontakan tercetus oleh puak Seyanto. Pada 630 M, Khaqan Göktürk kalah teruk dengan maharaja Tang Taizung (dinasti T'ang). Puak Uighur kemudian menduduki tempat kedua selepas Seyanto dalam Toquz-Oghuz. Namun, sekitar 646 M, Bey Tumitu Yilteber dari puak Uighur dilantik menjadi pengawas empayar Cina pula bergelar 刺史 cishi. Hal ini menjadi penguatkuasa pemerintahan puak Uighur. Beliau menggulingkan puak Seyanto, dan mendirikan negeri Uighur di padang rumput Mongolia untuk sekejap masa.

Dari 648-657 M, puak Uighur bawah perintah Bey Pojuan Yilteber (婆闰), menjadi tentera upahan untuk orang Cina menakluki Lembah Tarim. Pada 683 M, Bey Uighur, Tuchiyachi kalah dengan empayar Göktürk. Puak Uighur kena pindah ke Lembah Sungai Selenga. Dari situ, mereka menghantar serangan menghentam Göktürk Kedua.

Pada 688 M, puak Uighur diperintah oleh Göktürk. Selepas bebera pemberontakan dibantu juga oleh sekutu Cina mereka, puak Uighur naik semula menjadi pemimpin Toquz-Oghuz dan Tiele. Pada 744 M, mereka ambil kesempatan daripada peralihan kuasa sebab Perang Talas. Puak Uighur bersekutu dengan Qarluq dan Basmyl, diperintah oleh Qutlugh Bilge Köl mengalahkan Göktürk. Tahun berikutnya, mereka mengasaskan Khaqan Uighur di bukit suci, Ötüken. Bukit itu melambangkan kekuasaan seluruh Mongolia. Khaqan Uighur itu dikenali sebagai Khaqan Toquz-Oghuz On Uighur, merentasi Laut Caspia ke Manchuria dari 745-840 M. Ia ditadbir dari ibukota Ordu Baliq, salah satu ibukota purba terbesar di Mongolia. Semasa fasa menjajah itu, istilah Uighur ini merujuk sesiapa saja rakyat Khaqan Uighur tak mengira bangsa. Ia tak merujuk khusus untuk puak Uighur lagi.

Segerombolan besar pelarian Sogdia kemudian sampai di Ordu Baliq dari wilayah Sogdiana dalam empayar Persia. Mereka menyelamatkan diri daripada penaklukan dinasti Muslim di Samarkhand dan Bukhara. Mereka kemudian mengajar agama Mani kepada bangsawan Uighur. Jadi bangsawan Uighur meninggalkan ajaran Buddha memeluk agama Mani pula. Mereka turut menerima warisan budaya Sogdia. Orang Sogdia pun menjalankan pentadbiran sivil di empayar Uighur. Mereka sangat membantu dalam menangkis dasar diplomatik China yang pernah menggoncang Khaqan Göktürk sebelum itu.

Pada 840 M, berikutan perang saudara dan kebuluran, Khaqan Uighur dilanda oleh puak Kirgiz, sejenis bangsa Turki juga. Natijahnya, kelompok puak utama yang dulu dikawal oleh Uighur berpindah ke barat laut China kini, utamanya yang membentuk wilayah mandiri Uighur Xinjiang. Beberapa peraturan dikuatkuasa memisahkan orang asing dengan orang Cina pernah dikeluarkan oleh dinasti T'ang. Pada 779 M, dinasti Tang memerintahkan paksa etnik Uighur di ibukota Tang memakai baju suku kaum, dilarang menikah dengan orang perempuan Cina, serta dilarang meniru Cina. Orang Uighur masa itu dibenci oleh orang Cina sebab suka mengamalkan riba. Hakim Cina yang mengeluarkan perintah itu mungkin ingin memelihara "kesucian" adat-istiadat Cina dinasti T'ang.

Kerajaan-Kerajaan Uighur

Berikutan tumbangnya Khaqan Uighur, orang Uighur keluar dari Mongolia dan tersebar di wilayah Gansu serta Xinjiang. Pada 843 M, tentera Cina mengawasi saki-baki orang Uighur yang duduk di Shanxi semasa pemberontakan, sehingga sampai tentera tambahan.

Orang Uighur kemudian mengasaskan dua kerajaan...

Kerajaan Yugor

Negeri ini paling timur sekali, dibentuk puak Yugur (Uighur Kuning). Sebelum itu, ia adalah kerajaan Ganzhou (870-1036 M) beribukota di Zhangye kini, dalam wilayah Gansu. Orang Uighur itu bertukar agama lagi. Mereka meninggalkan agama Mani lalu memeluk ajaran Buddha Mahayana mengikut tradisi orang Tibet dan Mongol. Tidak seperti bangsa Turki di barat. Mereka tidak memeluk Islam. Keturunan mereka ini digelar Sariq Uighur. Berbeza daripada Uighur Xinjiang. Pada 1028-1036 M, orang Yugor kalah teruk. Mereka dipaksa menjadi negeri bagi kerajaan Tangut. Mereka kekal pengikut Buddha sehingga kini.

Kerajaan Qocho
 
Diasas ketika 856-866 M. Dipanggil juga negara Idiqut (Mewah Suci Murni). Ibukota di Qocho semasa musim sejuk dekat Turfan, dan musim panas beribukota di Besh Baliq selain di Kumul dan Kucha. Beragama Buddha sebagai agama rasmi tetapi turut menyokong agama Mani. Kerajaan ini boleh dianggap pusat budaya Uighur.

Mereka membiayai pembinaan kuil-kuil gua dekat Bezeklik. Orang Uighur berhenti memakai tulisan lama mereka, seterusnya mengguna tulisan tempatan yang menjadi tulisan mereka sendiri. Idiqut atau Qara Khoja memerintah sendiri sehingga mereka bersekutu dengan negeri Qara Khitan. Pada 1209, Qara Khoja bergelar Idiqut, Barchuq bersekutu pula dengan Genghis Khan dan menjadi sebahagian empayar Mongol sehingga 1335. Dalam empayar, orang Uighur berkhidmat kepada pemerintah Mongol sebagai birokrat, memberi kepakaran untuk kelompok kaum nomad Mongol. Orang Uighur di Qocho dibenar memerintah dengan autonomi oleh empayar Mongol tetapi negeri mereka pun hancur diserang puak Mongol Chagatai pada kurun ke-14 M.
 
Dinasti Qarakhan

Dinasti Qarakhan (Khan Hitam) kemudian membentuk persekutuan puak-puak Turki seperti Karluk, Chigil, Yaghma dan lain-lain. Setengah sejarawan berpendapat Qarakhan ini dihubungkan dengan Khaqan Uighur menerusi puak Yaghma, yang dikait dengan Toquz-Oghuz. Satuq Bughra Khan (920-956) dari dinasti ini memeluk Islam pada 934 M diikuti oleh rakyat pada 960 M. Beliau memakai gelaran Sultan. Ibukota pertama di Balasagun di Sungai Chu. Selepas itu pindah ke Kashgar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...