Tuesday 20 May 2014

Doktor Asing: Ma Haite


Tokoh bernama 馬海德 Ma Haite ini sebenarnya seorang keturunan Arab Lebanon... Beliau bukan Muslim sebaliknya seorang Nasrani jemaah Gereja Katolik Maroni seperti puan Magda el-Roumi. Puan Magda el-Roumi adalah salah seorang penyanyi kegemaran saya, dari Lebanon. Nama betulnya ialah George Shafiq Hatem.


Beliau mengamalkan perubatan di Shanghai. Pada 1936, beliau menyampah melihat ketidakadilan yang melanda Shanghai. China ketika itu diperintah Guomindang. Dunia ketika itu menurut pandangannya pula mencondong kepada fahaman fascisme. Beliau memilih untuk bersama Komunis China dan berkhidmat untuk tentera Presiden Mao di ibu pejabat Bao'an.

Selepas perang taun 1949, beliau menjadi doktor dan pejawat awam Republik Rakyat China (PRC). Beliau menjadi orang asing pertama menerima kewarganegaraan Republik Rakyat China. Beliau terkenal sebab usaha membanteras penyakit kusta. Beliau meninggal pada 1988, dikebumikan di Perkuburan Revolusi Babaoshan di Shijingshan, Beijing.

Orang Lebanon bagi mata kami merupakan orang pesisiran pantai. Suku kaum di Lebanon seperti suku kaum Finniqi (Phoenicia). Tulisan mereka ini diguna dalam bentuk tulisan Rumi kita guna kini. 

Oh ya, saya seorang berketurunan peranakan Arab Yaman dan nama saya, 馬天寧 Ma Tianning. Banyak orang kutuk kita sebagai bangsa bodoh suka berperang dan saya sudah tidak sedih lagi. Saya tahu diri saya tak suka mencari gaduh dengan orang dan akan bermuhasabah memperbaiki diri supaya Allah memberi belas kasihan kepada saya : )

2 comments:

  1. Assalamualaikum.sudah lama tidak update blog sinner in repentance ya.. :)
    Identiti anda sangat unik,may Allah bless you brother.Penulisan di blog2 anda juga sangat berbeza..out of the box.so,why not awak tulis buku?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam wa rahmatullah

      Thank you. Allah bless you and everyone either.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...