Friday 9 May 2014

Huruf Cina Ringkas dan Huruf Penuh


Mari saya terangkan. Di Malaysia, Singapura dan Tanah Besar China, jenis huruf yang dipakai dalam sistem pendidikan serta penerbitan itu adalah 簡體字 jien tizi, huruf ringkas. Di Taiwan, Hong Kong, dan mereka yang dididik dengan bahasa Cina secara persendirian, kita memakailah 繁體字 fan tizi, huruf tradisional.  Orang tua-tua awal kurun ke-19 M, setengahnya ketika itu memang pakai huruf lama.

Masalah saya sebagai pengguna tulisan Cina tradisional bila membaca tulisan ringkas adalah:
  • Saya mempunyai masalah dengan makna, terpaksa meneka.
  • Saya tetap menulis dalam huruf tradisional jika membuat penulisan, hasilnya budak-budak bersekolah rendah jenis kebangsaan Cina yang mari minta bantuan saya untuk kerja rumah sering kena marah di sekolah, haha.
  • Saya tak reti baca huruf ringkas. 
  • Menulis huruf tradisional dengan cepat menghasilkan tulisan cakar ayam seperti azimat.
  • Tak sesuai untuk orang yang hendak belajar membaca dan menulis.
  • Tak boleh tulis loghat percakapan orang Beijing yang bergulung-gulung itu.
Kebaikan huruf tradisional:
  • Huruf tradisional boleh menulis loghat bahasa Cina lain-lain.
  • Boleh difahami orang Jepun, Vietnam dan Korea yang belajar sastera Cina walaupun tak reti bahasa.
  • Baca atau tengok terus tahu makna.
  • Dah erti bahasa Cina tak perlu belajar tulis pun tahu baca sendiri, dulu saya disuruh baca saja... Dengan rotan, haha.
  • Orang ramai cakap lebih cantik walaupun saya rasa seperti buruk saja bila menulisnya, lol.
Malas hendak tulis panjang... Jom kita lihat....

Tak Berubah

Yang ini semua memang sedia ringkas jadi tidak berubah bentuknya... Banyak sebenarnya. Saya cuma senaraikan yang terlintas di fikiran saja lah...

用 yung guna
的 de punya
是 shi ialah
不 bu tidak
我 wo saya, aku
一 yi satu
有 you ada
大 da besar
在 zai di, sedang ada
人 zen orang
了 le, liau sudah
中 zhung tengah, dalam, sedang
到 dao sampai, sehingga

小 xiao kecil
心 xin hati
上 shang atas
下 xia bawah
手 shou tangan
要 yao mahu
以 yi pada, di
可 ke boleh
你 ni engkau, awak
好 hao baik
ñen tahun
美 mei lawa
火 huo api
水 shui air
木 mu kayu, pokok
都 dou semua, pun
就 chiu macam, capai, dekat
曾 ceng pernah 

Berubah Bentuk

Sebab calitnya agak rumit, mungkin... Saya pun tak pasti... Saya agak, terdapat lebih kurang 300 huruf yang diringkaskan untuk membasmi buta huruf. Dalam kurungan itu huruf ringkas yang dipakai di penerbitan rasmi di Nanyang (Singapura & M'sia) dan Tanah Besar China....

來 (来) lai mari
會 (会) hui boleh, akan, jumpa
個 (个) go, ge penjodoh bilangan
這 (这) zhe, zhei ini
為 (为) vey untuk buat sesuatu, demi
龍 (龙) lung naga
資 (资) zi modal
愛 (爱) ai cinta, sayang
兒 (儿) arr anak
氣 (气) tekanan angin, gas
學 (学) xue belajar

風 (风) fung angin
凰 (凤) hwang burung api
樣 (样) yiang seperti
將 (将) jiang akan, sedia
給 (给) kei beri, bagi
馬 (马) ma kuda, nama keluarga
長 (长) zhang panjang
寫 (写) xie tulis
門 (门) men pintu
聽 (听) tieng dengar
價 (价) jie, jia harga, nilai, pelayan, orang tengah
書 (书) shu buku, tempah
車 (车) cher kereta
變 (变) bian tukar, ubah
單 (单) dan, chan bil, senarai, penghulu, panglima
辦 (办) ban urus, buat, berkira
東 (东) dung timur
義 (义) yi adil

Setakat ini saja.. Saya mengambil kesempatan menasihati supaya pelajar bahasa Cina yang baru nak mula itu guna huruf ringkas-ringkas dulu. Belajar bercakap dulu, sudah cekap boleh mula dengan tulisan. Guna tulisan ringkas pun bagus untuk menulis. Lebih cepat berkesan, kurang sakit kepala!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...