Saturday 27 April 2013

Terjemah Ayat


Ayat kali ini tak mahu letak banyak-banyak nanti orang ramai pening. Boleh belajar perlahan-lahan. Selagi kemampuan kita akan mencuba menyebarkan sedikit pengetahuan yang ada... 

我是一個愛說謊的孩子。
Woshi yige ai shuohuang de haizi.
Saya seorang budak yang suka cakap bohong.

每當阿媽叫我幫忙做家務我就裝病。
Mei tang ama jiao wo bangmang zuo jiawu wo jiu zhuang bieng.
Setiap kali emak suruh saya tolong buat kerja rumah saya pura-pura sakit.

Kosa Kata Awak

說謊 shuohuang cakap bohong 
孩子 haizi budak
每當 mei dang setiap kali
jiao suruh, panggil, teriak
幫忙 bangmang tolong
zuo buat
家務 jiawu kerja rumah
zhuang pura-pura
bieng sakit  

Untuk anak-anak yang pemalas membantu ibu bapa, tolonglah rajin sedikit. Kalau awak rajin, ibu bapa tak akan sesuka hati membebel kepada awak lalu membebel pula kepada orang lain kerana awak pergi ke tempat lain dan hanya ada saya di situ mendengar bebelan ibu awak, huhu. Maaf dengan tulisan tradisional. Saya tak biasa dengan tulisan Cina ringkas.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...