Sunday 6 January 2013

Kenangan Sebelum Tahun Baru Cina 2012

Saya hanya berjalan berseorangan melihat-lihat pekan di sekitar kawasan Georgetown sebelum perayaan Tahun Baru pada 21 Januari 2012. Orang Melayu di Pulau Penang menyebut Georgetown dengan nama lamanya sahaja, iaitu Tanjung. 

Waktu pagi saya cuma berjalan mengambil gambar kenangan. Sebenarnya saya biasa saja dengan pekan Georgetown. Sudah terlalu banyak kali pergi kerana saya memang tinggal selama lebih kurang lima tahun belajar di Pulau Pinang. Saya malas hendak memanggil semula ingatan, haha. Tempek gambar sahaja berkongsi...

Yang ini tokong Fude di Armenia Street antara yang pernah saya lawati. Saya malas hendak taipkan tulisan Cina nya. Anda boleh lihat pada papan tanda yang ada kain rentang warna merah itu. Itu lah nama tokong tersebut.  




Ini papan tanda lah sebelum masuk ke tokong itu, ada sedikit maklumat... Tempat ini untuk simpan papan nama empat perserikatan kaum keluarga...


Berikut adalah dewan sembah Jiande... Di tengah-tengah tembok tokong tu ada ruangan berkumpul dan ada juga papan-papan nama ditempek pada dinding tembok bagi mengingati penyumbang kepada pembinaan tokong.



Kuanyin Ting atau Persinggahan Bodhisatva Kuanyin yang didirikan oleh orang Kantonis di Pulau Pinang...Kuanyin adalah salah satu dewa dalam masyarakat Cina beragama Buddha. Bagi orang Cina, ia berjantina perempuan. Tapi bagi penganut ajaran Buddha dari India purba, ia tidak berjantina dan dikenali sebagai Avalokiteswara. Ia mendengar rintihan makhluk di bumi dan menurunkan belas kasihan. Saya tak pasti bagi penganut ajaran Tao sama ada dewa atau dewi ini terdapat dalam cerita-cerita agama mereka.    


Waktu tak ramai orang ok lah. Kalau ramai orang tu, mesti berkabus di depannya sakit tekak dan mata saya kerana asap kertas kuning dijampi dan juga colok yang dibakar banyak-banyak. Saya pun membakar kayu cendana, kayu pokok pear dan kemeyan juga di rumah atau di bilik. Ia bertujuan membuang bauan tak dikehendaki supaya tumpuan kerja kita tidak terganggu dengan bau busuk. Tapi saya tak membakar dengan begitu banyak. Mungkin satu atau dua batang sahaja cukup. Ia membazir pula kalau bakar banyak-banyak selain membahayakan kesihatan dan menyebabkan pencemaran udara. 


Depan laman tokong persinggahan Bodhisatva Kuanyin. Saya terangkan gambaran suasana kepada anda mungkin anda ada yang tak biasa. 

Dalam ruangan sembah utama agak sempit dan ada berhala bodhisatva atau dewa-dewa yang berperanan macam malaikat. Ada penulis jampi dan juga kotak derma. Berkabus banyak lah kalau orang sembahkan colok di situ. Ruangan sebelah kanan itu ada berhala Buddha Guru. Zaman dulu saya biasa tak pakai kasut dan membuka topi jika memakainya apabila berada di kawasan penganut Buddha walaupun ada orang pakai kasut di tokong Cina. Gambar berhala saya tak ambil satunya sebab menghormati penganut Buddhisme dan Taoisme. Yang keduanya sebab terlalu ramai orang dan berasap tebal.      

Banyak lah gambar... Saya hendak lupuskannya saja tapi rasa macam sayang pula sebab ia sejenis kenangan. Nanti tengok lah mana nak tempekkan supaya boleh dapatkan semula.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...