Sunday 6 January 2013

Kenangan dengan Saudara Idris

Yang ini kenangan satu-satunya lah saya ambil gambar saudara Idris Xian Hongzhi dari wilayah Gansu, negara China. Saya ingat gambar diambil dalam tahun 2010 ketika saya baru bermula belajar di peringkat Ijazah Lanjutan. Yang sebelah kiri berbaju warna putih itu, saudara Kurnia Ramadan dari Jakarta, Indonesia. Ini dua orang, antara jemaah dalam surau Tekun di hostel tempat saya berdiam sekejap dari bulan Julai 2010 sahingga bulan Mei 2012. Saya tak ada kenangan langsung bergambar sama mereka sebab saya segan nak bergambar. Tak reti nak bergaya depan orang...


Saya ingat saya kenal dengan saudara Muhammad Idris semasa bulan Ramadan. Dia selalu senyum nampak saya di surau. Saya pun pelik apa halnya dengan budak ini. Sebenarnya senyum itu satu sedekah tapi sebab saya sebenarnya tak pernah peduli dengan sekeliling jadi saya terasa pelik lah kalau orang datang dekat dengan muka saya masa berwuduk dan tersengih-sengih. Sebab dia selalu senyum, nampak macam nak tegur jadi saya mula tegurnya dahulu dalam bas selepas balik dari salat Terawih di masjid USM. Kata pepatah Cina, jika kamu tak mulakan langkah selamanya pun tak berubah. Lagi satu orang ramai pun pelik dengan status etnik saya. Saya termasuk dalam etnik Arab peranakan. Budaya kami umumnya, yang lebih tua selalunya akan mula bercakap dahulu. Kalau saya tak tahu usia orang itu dan tak boleh mengagak, saya hanya akan diam sahaja. Saya rasa saya nampak lebih muda daripada saudara Idris walaupun saya tua daripadanya empat tahun, hahahaa....

Saya menegurnya mengguna loghat Beijing pada mulanya sebab saya takut beliau tidak faham. Tak sangka pula selepas itu orang ramai sekeliling utamanya di surau perasan dan menjadikan saya tak selesa. Ia mula membuat saya cuba bercakap loghat Mandarin Selatan serta mencampur aduk dengan bahasa Cina Kantonis, bahasa Melayu, dan bahasa lain supaya tak nampak ketara apabila bercakap dengan budak-budak negara China selepas itu. Selain cuba mengelakkan orang ramai. Sebenarnya saya tak faham loghat bahasa Cina orang Gansu. Bahasa mereka berbunyi seperti orang tercekik biji rambutan, hahaha... Saya rasa sakit kepala bila dengar mereka cakap bahasa mereka dan selalu suruh mereka guna bahasa Cina piawai. 

Sebenarnya saya tak suka tegur orang sesuka hati. Saya dalam tempoh khalwah sejak dari tahun 2005. Khalwah ini bukan maksudnya khalwah yang kena tangkap khalwat itu. Tapi khalwah maksudnya mengasingkan diri dari masyarakat dengan permohonan ampun kepada Allah Ta'ala atas dosa-dosa kejahilan serta meminta jalan pulang untuk kembali kepada kitab suci al-Quran. Apabila terlanggar pantang, saya terpaksa memotong semula botak rambut saya selain menjalani korban meminta ampun bagi perbaharui benda yang terbatal. Saya hendak terangkan pun susah. Sebab bukan semua orang faham...

Saya marah lah orang kacau tumpuan saya apabila saya tak kacau orang... Apabila seseorang itu berseorangan kamu tak boleh sangka dia seorang yang kera sumbang. Mungkin dia ada sebab-sebabnya tersendiri... Ramai juga orang datang kepada saya, bertanya itu ini tentang saya. Tapi yang tak adilnya, mereka tak pernah beritahu saya apa pun tentang diri mereka. 

Saya pun tak pernah bertanya pasal hal peribadi orang sebab menjaga adab. Kalau orang tak cerita, saya menurut dasar tak perlu bersikap ingin tahu. Tapi orang ramai selalu tanya saya hal-hal peribadi contoh sama ada saya orang Melayu atau orang Cina. Bila saya sebut saya orang Arab, mereka ingat saya bermain-main pula sebab saya tak berpakaian macam orang Arab atau bercakap bahasa Arab : ( 

Memanglah tak nampak macam orang Tanah Arab sebab nenek moyang dan orang-orang kami sudah berada di Tanah Melayu khususnya negeri utara sejak 300 tahun yang lampau wujud bersama dengan orang Melayu Muslim berkahwin campur dengan kaum lain jika mereka diislamkan bagi melindungi mereka dari diskriminasi...   

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...