Monday 12 May 2014

Zaman Prasejarah China


Zaman Paleolitik

China moden ini, suatu ketika dulu pernah dihuni oleh sejenis manusia purba dikenali sebagai Homo Erectus lebih daripada sejuta tahun lampau. Kajian magnetostratigrafik menunjukkan bahawa peralatan-peralatan batu yang ditemui di Xiaochangliang itu bertarikh sekitar 1.36 juta tahun lalu.

Tapak arkeologi di Xigoudu di Shanxi pula mencatitkan penggunaan api yang pertama oleh manusia Homo Erectus itu sekitar 1.27 juta tahun lalu. Carigali di Yuanmou dan kemudian di Lantian menunjukkan penempatan awal di China purba. Boleh jadi, spesimen terkemuka Homo Erectus itu lah yang digelar sebagai Peking Man itu yang mendiami sekitar rantau China. Spesimen itu ditemui dari 1923-1927.

Zaman Budaya Neolitik

Zaman ini boleh dikesan di China kira-kira dari 10, 000 SM lalu. Bukti awal untuk pertanian bijirin Millet oleh orang China purba dikesan menerusi pentarikhan radiokarbon semenjak tahun 7000 SM lagi. Perkebunan ini menimbulkan budaya Jiahu (7000-5800 SM).

Di Damaidi di Ningxia, sebanyak 3172 ukiran cenuram bertarikh 6000-5000 SM ditemui, merangkumi 8453 lambang tulisan Cina purba seperti matahari, bintang, bulan, semangat-semangat alam dan gambara seperti memburu dan mengembala haiwan ternak. Tulisan berbentuk piktograf itu diperkirakan serupa dengan huruf-huruf tulisan Cina terawal.

Penggalian tapak budaya Peiligang di Xinzheng, Henan mempertemukan kita dengan sebuah masyarakat yang berkembang sekitar 5500-4900 SM, dengan bukti pertanian, bangunan terbina, pembuatan pasu tanah liat dan pengebumian mayat.

Dengan pertanian, kependudukan pun bertambah, kemampuan penyimpanan dan pengagihan semula hasil tanaman pun meningkat. Kemampuan sokongan pekerjaan dan pentadbiran pun muncul. Lewat zaman Neolitik itu, Lembah Sungai Kuning mula muncul sebagai pusat kebudayaan Yangshao (5000-3000 SM. Kampung-kampung awal tertubuh. Kampung yang ditemui menerusi arkeologi seperti di Banpo, Xi'an. Budaya Yangshao kemudian menjadi malap berganti dengan budaya Longshan, juga berpusat di Sungai Kuning dari 3000-2000 SM.

Sejarah awal China memang kabur disebabkan kurang rekod bertulis dari kurun sebelum masihi, ditambah pula dengan kewujudan riwayat-riwayat terkemudian yang cuba menerangkan mengenai kejadian lampau yang terjadi beberapa abad lalu. Dalam hal ini, masalah timbul disebabkan oleh proses introspeksi berabad-abad di minda orang Cina. Keadaan ini menyebabkan wujud garis kabur antara cereka rekaan (fiksi) dengan hakikat (fakta) bila berbicara mengenai sejarah purba China.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...