Thursday 15 May 2014

Dinasti Xia: Pengajian Sejarah


Skeptik Moden

Pemikiran skeptik dalam sejarah awal China dimulai oleh Gu Jiegang pada 1920an. Beliau salah seorang kumpulan cendekiawan awal yang mempersoal riwayat tradisional dalam sejarah China purba.

Yun Kuen Lee (2002) dalam "Building the Chronology of Early Chinese History" menulis "zaman terkemudian, tempoh lagenda yang lebih dulu dalam sejarah awal... sejarah Cina awal merupakan riwayat yang dicerita dan dicerita semula untuk keturunan kemudian, kemudian ditambah tokok pula dengan unsur baru di pangkal penghujung cerita". Yun mengritik sentimen nasionalis Cina dalam memperkembang penjelasan mengena kronologi Tiga Dinasti yang menumpukan kepada bukti dikotomi yang disediakan oleh pengkajian arkeologi melawan kajian sejarah, khususnya dakwaan bahawa Budaya Erlitou itu dikira sebagai sebahagian daripada dinasti Xia. Persoalan beliau, "bagaimana boleh diselarikan pentarikhan arkeologi dengan tarikh-tarikh kajian sejarah tamadun awal semua?"

Dalam The Shape of the Turtle: Myth, Art and Cosmos in Early China, Sarah Allan mencatitkan banyak aspek dinasti Xia yang memang bertentangan dengan ciri-ciri yang dilambangkan oleh dinasti Shang. Dualisme yang dipaparkan oleh Sarah Allan itu menunjukkan bahawa dinasti Xia mewakili arah barat dan air. Manakala dinasti Shang mewakili api atau matahari, burung-burung dan arah timur. Perkembangan mitos dinasti Xia dalam pengajian sejarah didakwa oleh Sarah sebagai alasan untuk tindakan dinasti Zhou menakluki dinasti Shang. Kerana dinasti Shang pernah menindan dinasti Xia.

Penemuan-Penemuan Arkeologi

Pakar arkeologi menemui tapak-tapak bandar purba, bahan-bahan gangsa dan makam-makam yang memberi petunjuk kedudukan yang mungkin untuk dinasti Xia seperti yang disebut dalam teks-teks sejarah Cina purba.

Timbul perdebatan mengenai sama ada budaya Erlitou itu merupakan tapak untuk dinasti Xia. Pentarikhan radiokarbon menempatkan tapak itu sekitar kurun 2100-1800 SM, memberi bukti fizikal mengenai kewujudan suatu negeri yang bersamaan dengan dinasti Xia seperti karya babad Cina.

Pada 1959, sebuah tapak di kota Yanshi yang digali mempunyai istana-istana besar. Setengah ahli arkeologi mengaitkan tapak itu dengan ibukota dinasti Xia. Dari 1960an - 1970an, ahli arkeologi China menemui banyak lagi bahan sejarah di tapak-tapak seperti yang dicatit teks sejarah Cina. Sekurang-kurangnya dinasti Xia menjadi penanda evolusi antara budaya neolitik lewat dan tamadun perbandaran Cina dinasti Shang.

Pada 2011, ahli arkeologi China menemui tinggalan-tinggalan istana jajahan bertarikh kira-kira 1700 SM di Erlitou, negeri Henan. Jadi perbincangan akademik pun berlaku menyentuh dinasti awal ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...