Saturday 26 April 2014

Lagu Guangxi: Kuoei Liao Kuoei

 

Wilayah Guangxi terletak sebelah wilayah Guangdong. Orang Guangdong bertutur bahasa Cina Kantonis seperti di Hong Kong. Wilayah Guangxi terletak sebelah Barat Daya negara China. Sama seperti ketika mendakwahkan orang Melayu atau orang Lembah Indus (Pakistan), nenek moyang kami (bangsa Arab) setengahnya berkorban dan melebur diri mereka dalam masyarat tempatan dengan memakai pakaian tempatan, mengikut bahasa dan mengaji adat-adat tempatan supaya tidak mengguris perasaan orang tempatan. Mereka tidak memaksa budaya Arab kepada ummat lain sebaliknya bertukar-tukar kebudayaan dan ilmu. 

Keadaan begini turut berlaku dengan dinasti Qing apabila maharaja suku kaum Manchu yang pertama atau kedua sendiri bersumpah menjadi lebih Han daripada etnik Han demi mengekalkan keamanan empayar Manchuria (kurun ke-16 sehingga ke-19 M). Sampai ke generasi kita, ramai pun sudah tidak tahu cerita lagi... Jika mahu dihormati, hormat juga orang lain.

Ingatan mesra ini tidak khusus untuk mana-mana bangsa pun. Cuma ingatilah kita semua adalah manusia dulu, baru pikirkan benda lain-lain...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...