Tuesday 13 May 2014

Orang Salar



Suku kaum minoriti ini sebenarnya berketurunan Turki Öghuz. Bilangan mereka sekitar 104,503 orang (bancian 2000). Mereka tinggal di negeri Gansu dan di Qinghai, di kedua-dua tebing Sungai Kuning. Daerah mereka dikenali sebagai Daerah Mandiri Saluhr Xunhua dan Daerah Mandiri Hui Hualong di Qinghai. Di Gansu, mereka berdiam di Daerah Mandiri Saluhr Jishishan Bonan, Dongxiang dan Saluhr Gansu. Yang lain ada di Ili Kazakh di negeri Xinjiang. Nenek moyang mereka ini berbangsa Turki Oghuz yang menikah campur dengan orang Han, Tibet dan Hui. Mereka mengikut keturunan bapa, terlibat dengan pertanian dan Muslim.

Saya rasa saudara-saudara Muslim (saya memang panggil mereka begitu pun) dari negeri Gansu dan Xinjiang yang bergaul dengan saya dulu mungkin berketurunan Salar walaupun mereka cuma reti bahasa Cina. Disebabkan saya pun berketurunan peranakan Arab-India yang sentiasa di pertengahan, jadi saya mudah untuk bergaul ke mana-mana pun kerana di India Utara dan Pakistan pun terdapat keturunan Turki dan Moghul (Mongol) yang memakai nama, Khan.

Cerita Penghijrahan

Menurut cerita mereka sendiri, mereka berketurunan puak Saluhr dari puak Turki Öghuz di Khaqan Turki Barat. Perkataan Saluhr bermaksud melambaikan pedang tombak dan penukul merata-rata. Semasa dinasti Tang, puak ini tinggal di sempadan empayar China. Selepas itu mereka pindah ke barat sedikit masuk ke Tengah benua Asia.

Terdapat dua beradik dikenali sebagai Haraman dan Ahman, yang menjadi nenek moyang orang Salar di China kini pernah tinggal di Samarkand. Mereka beragama Islam dan berpengaruh di masjid-masjid. Pengaruh mereka ini mengganggu raja-raja di sekitar menyebabkan mereka dikejar untuk dibunuh. Mereka berdua pun melarikan diri bersama 18 sahabat sepuak dengan seekor unta sambil membawa tanah, air, dan senaskah kitab suci Quran menuju ke timur. Mereka mengembara menerusi laluan utara Pergunungan Tien Shan masuk ke Laluan Jiayuguan dan melalui rantau hari ini yang dikenali sebagai daerah Suzhou, Ganzhou, Ningxia, Qinzhou, mukim Gangu, dan berhenti bermukim di Xiahe.

Kemudian, 40 orang lagi puak Saluhr ikut kumpulan pertama masuk ke negeri Gansu. Kumpulan itu melalui laluan selatan Pergunungan Tien Shan dan masuk ke Qinghai. Mereka sampai di Guide, dengan 12 orang memilih untuk bermukim di situ dengan keluarga mereka. Baki 28 orang lagi bertemu dengan kumpulan orang Turki pertama di Ganjiatan lalu pergi ke Xunhua. Di situ, mereka berhenti sebab tanah di situ subur dan terus bermukim di situ. Masa pun berlalu, sehingga mereka bercampur dengan orang Tibet di situ, dengan orang Hui lain, dengan orang Han dan orang Mongol. Keturunan mereka ini membentuk komuniti peranakan Salar.

Dinasti Ming

Bangsa Salar sukarela menyertai dinasti Ming. Ketua-ketua keluarga setiap mereka itu memberi taat setia terhadap maharaja dinasti Ming sekitar 1370. Ketua daripada empat keluarga terkemuka mereka itu bernama Han Paoyuen. Beliau dilantik menjadi panglima perang dan semua empat kelompok keluarga yang dipimpinnya itu pun menerima nama keluarga Han. Ketua lain, Han Shanpa yang rendah sedikit kedudukan pun menjadi panglima perang dinasti Ming. Keluarganya memakai nama keluarga, Ma.

Orang Tibet puak Kargan yang berjiran dengan orang Salar pun menganut Islam sebab pengaruh mereka. Tradisi lisan orang Salar menyebut, sekitar 1370 M, tahun ketiga maharaja Ming Hongwu memerintah itu, mereka pun masuk dari Samarkand ke China Barat. Dinasti Ming membenarkan orang Salar berkuasa sendiri di wilayah-wilayah mereka dengan ketenteraan, cukai dan kerabat-kerabat diraja yang asalnya adalah panglima-panglima perang.

Dinasti Qing

Pada 1670 M, seorang Syeikh dari Kashgar dikenali sebagai Khwaja Āfāq mengajar tarekat Naqshabandi kepada orang Turki Salar di China. Pertengahan kurun ke-18 M, seorang pengikut aliran tasawuf Naqshabandi ini, Ma Laichi menyebarkan silsilah yang digelar sebagai Khufiyyah dalam kalangan orang Turki Salar, seperti juga kepada penutur bahasa Cina dan bahasa Tibet yang berjiran.

Sekitar 1760an dan 1770an, seorang lagi Syeikh Sufi, Ma Mingxin menyebarkan aliran zikir Jahriyyah (zikir kuat selepas solat seperti orang Malaysia) sekitar negeri Gansu (termasuk di Qinghai yang berjiran). Ramai orang Salar mengikuti aliran baru ini. Pegawai-pegawai dinasti Qing yang Muslim menyebut aliran zikir ini sebagai ajaran baru kerana mereka mengikut ajaran zikir lama secara senyap mengikut mazhab Hanafi. Walaupun orang luar melihat pertelingkahan ini sebagai tidak penting namun disebabkan isu "Sunnah" zikir ini sahaja pun Muslim boleh berperang sebab terlalu fanatik!

Pada 1781, pihak berkuasa dinasti Qing melihat "ajaran baru" itu sebagai berbahaya. Mereka melihat pengamal zikir bersuara nyaring itu sebagai garang dan menyusahkan. Syeikh Ma Mingxin ditahan oleh tentera dinasti Qing. Pengikut beliau di Xunhua pun kena tahan. Orang Turki Salar di Xunhua diketuai oleh akhund (imam) bertindakbalas dengan membunuh pegawai-pegawai kerajaan dan memusnahkan kubu kerajaan dinasti Qing di Baizhuongzi. Mereka yang bergelar Su 43 itu turut menyerbu Hezhou sehingga ke tembok Lanzhou untuk membebaskan Syeikh Ma. Syeikh Ma dibawa dengan berantai pasung ke tembok kota Lanzhou di Gansu untuk ditunjukkan kepada mereka yang dicap sebagai pemberontak itu. Kelompok Su memberi hormat kepada tuan guru mereka itu. Pegawai-pegawai Qing menjadi takut lalu terus membawa Syeikh Ma untuk terus dipancung. Puak Su 43 itu menyerang kota Lanzhou, tapi gagal kerana tidak cukup kelengkapan perang. Mereka (menurut sejarawan China seramai 1000-2000 orang) kemudian membuka kubu di selatan bukit Lanzhou.

Untuk berunding dengan pemberontak, Suruhanjaya dinasti Qing, Yagui dan Heshen dihantar ke kota Lanzhou. Mereka tak mampu juga menyuraikan pemberontak Salar yang marah itu. Yagui menghantar Heshen pulang ke Beijing sebab lembap. Beliau kemudian melatih orang Mongol Yalashan dan Orang Tibet Nangan untuk membantu ketumbukan orang Han di Lanzhou.

Selepas tiga bulan mengepung, bekalan air orang Salar itu terputus. Tentera Yagui berjaya memusnahkan pemberontakan pengikut silsilah Jahriyyah itu. Su 43 dan pemberontak lain semua terbunuh habis. Seluruhnya, sebanyak 40% penduduk keturunan Turki Salar dikatakan terbunuh dalam usaha menuntut bela kematian Syeikh Ma. Puisi rakyat 1937 ada menceritakan tentang pemberontakan 1781 dan menyebut keputusan berani mati Gerakan Su 43 itu menentang dinasti Qing.

Pada 1880-1890an, terjadi lagi pergaduhan mazhab Islam dalam kalangan orang Turki Salar. Ketika itu silsilah Khafiyyah Huasi pula terpecah dua. Tahun 1895, pegawai dinasti Qing tempatan menyebelahi kelompok reformis silsilah Huasi itu. Walaupun konflik mazhab ini terjadi di daerah Xunhua dan Hui Hezhou, tetapi tentera dinasti Qing yang diperintah Beijing itu dihantar dulu ke Xunhua. Hal ini menimbulkan pergolakan dan merebak juga ke komuniti Hui dan Dongxiang di Gansu. Kejadian ini membara sampai pecah pemberontakan Dungan (1895). Pemberontakan ini dimusnahkan sendiri oleh tentera Muslim yang setia dengan kerajaan. Orang Hui (Muslim Peranakan), disebut juga sebaga Hui Hui kopiah putih bersembahyang sambil membakar colok di dewan solat. Orang Turki Salar dipanggil Hui Hui kopiah hitam menganggap perbuatan orang Hui itu sebagai upacara kafir...

Zaman Republik China

Seperti Muslim lain, etnik Salar banyak menyertai tentera di China. Sampai mereka bersama etnik Dongxiang digolongkan sebagai "pemakan catuan" yang merujuk kepada perkhidmatan ketenteraan.

Zaman Moden

Semasa Perang Sino-Jepun II, tentera dari etnik Salar dan pegawai-pegawai keturunan Salar berkhidmat dengan jeneral tentera etnik Hui, Ma Bufang. Mereka berperang dengan Jepun di negeri Henan. Tentera pelbagai etnik dari Qinghai diperintah oleh jeneral Ma supaya perang kalah mati dengan Jepun. Jika ditangkap atau dipintas oleh tentera Jepun pun mereka mesti bunuh diri.

Tentera Jepun dikalahkan di Qinghai. Setengahnya dibunuh dan setengah lagi dipenjara sebagai bukti mereka menang. Bulan Sep 1940, bila Jepun menyerang tentera beragama Islam di Qinghai, mereka membalas balik dengan serang hendap. Ramai tentera Jepun mati sehingga Jepun terpaksa berundur. Mereka tak sempat mengutip mayat tentera lain pun. Mereka cuma potong tangan mayat-mayat rakan mereka untuk dihantar balik ke Jepun untuk upacara pengebumian dan pembakaran. Selepas itu Jepun tak berani mengacau orang Qinghai lagi kerana mereka berperang seperti orang gila.

Seorang jeneral etnik Turki Salar, Han Youwen berpaling tadah dari Tentera Revolusi Kebangsaan serta Parti Guomindang ke Tentera Pembebasan Rakyat (Komunis). Beliau menjadi timbalan pengerusi negeri Xinjiang (Turkistan Timur). Jeneral Han turut membawa tentera Muslim melawan Soviet Russia dan tentera Mongol semasa insiden Pei Ta Shan.

Budaya

Mereka mempunyai sistem puak dan mengikut keturunan bapa. Mereka kahwin luar suku sendiri. Perkahwinan sesama suku sendiri dilarang. Keadaan keturunan peranakan Arab di India atau di Malaysia pun. Mengikut adat kami, perempuan dilarang berkahwin dengan bukan sebangsa. Jadi, mesti terjadi perkahwinan sesama sepupu. Tapi saya secara peribadi pun kurang suka dengan adat yang racist ini walaupun saya berbangga dengan kebudayaan dan bahasa kita. Saudara perempuan kami pun kahwin bangsa luar seperti Melayu dan India Muslim

Orang Salar jenis suka berniaga juga. Baju mereka serupa saja dengan baju etnik Muslim lain. Lelaki selalunya berjanggut berbaju putih dengan kopiah putih atau hitam. Wanita bujang pakai baju wanita Han. Yang sudah kahwin pakai tudung pendek yang hitam atau putih.

Belajar sekolah mesti asing tak campur lelaki dan perempuan. Hanya etnik Uyghur saja tak kisah belajar campur. Gadis-gadis dibenar belajar pendidikan sekular. Permainan muzik tradisional mereka seperti Kouxuan. Tapi, ia cuma dimainkan oleh wanita.

Etnik Salar sudah tinggal di Qinghai sejak dinasti Yuan lagi. Beberapa lama pun mereka tetap berbahasa Turki yang hampir serupa dengan bahasa Turkmen di Qaraqum. Mereka pengikut tarekat Naqshabandi seperti orang Hui lain. Mereka pun sudah meninggalkan banyak adat lama dan ramai mengikut cara orang Tibet dan Moghol (Muslim Mongol) di Qinghai. Mereka turut menyambut pesta Nowruz seperti orang Persia.

Jeneral Ma Fuxiang melatih orang Salar menjadi tenteranya. Dia membuat cerita kononnya etnik Salar pindah ke China semasa dinasti Tang. Dia membagi etnik Salar kepada dua kelompok, lima suku dalam, dan lapan suku luar. Suku luar sudah lupa bahasa Turki dan bercakap bahasa Tibet. Orang Salar cuma kahwin bangsa Salar. Orang Uyghur dulu-dulu tak faham bahasa Salar.

Nama keluarga etnik Salar seperti Ma dan Han. Ma untuk Muhammad seperti juga yang dipakai etnik Muslim lain. Han untuk Khan. Empat suku bangsawan Salar memakai nama keluarga Han. Mereka tinggal di barat Xunhua. Salah seorang Han etnik Salar yang terkenal, Han Yimu pernah bekerja dengan Jeneral Ma Bufang. Dia terlibat dalam Darurat Muslim Guomindang di China (1950-1958), dengan memimpin etnik Salar dalam ketegangan 1952-1958. Jeneral Ma menyenaraikan etnik Salar untuk menjadi pegawai rejim tenteranya dengan menyasarkan Xunhua dan Hualong untuk menjadi pusat temuduga.

Orang Barat yang terserempak dengan etnik ini menyatakan yang mereka ini pun sebenarnya sudah bercampur-campur dengan orang Mongol, Tibet, Hui dan Han. Hal ini kelihatan pada bentuk badan dan bentuk muka mereka. Dilaporkan juga imam-imam mereka boleh berbahasa Parsi. Mereka boleh menulis tulisan Arab dan berpakaian seperti orang Han. Selain itu, mereka mengambil alkohol kerana mengikut mazhab Hanafi dibenarkan pada peratusan tertentu.

Di Amdo, bahasa Turki Salar sangat tebal dipengaruhi bahasa Tibet dan Han (Cina). 20% kosa kata bahasa Salar datang dari bahasa Han. Lagi 10% dari bahasa Tibet. Kerajaan Komunis China sengaja cuba menyembunyikan elemen bahasa Cina dalam bahasa etnik ini dan hanya menekankan unsur Turki mereka saja. Mereka menulis pun mengguna tulisan Cina sebab bahasa Salar tiada tulisan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...