Sunday 19 May 2013

Gabenor Yeong Zensin


Gabenor Yeong Zensin 楊增新 dilahirkan pada tahun 1859 di Honghe dalam wilayah Yunnan. Beliau berkhidmat dengan kerajaan pada 1867 dan menjadi gabenor wilayah Xinjiang selepas Pemberontakan Sinhai 1911 sampai pada 7 Julai 1928 apabila beliau mati dibunuh.  

Gabenor ini merupakan seorang Muslim bangsa Han dan mempunyai hubungan juga dengan keluarga-keluarga Muslim di wilayah Yunnan. Beliau ini mahir dalam perundangan Islam dan juga kebudayaan Islam.

Majistret Gansu

Semasa menjadi majistret di wilayah Gansu, beliau pernah menulis satu karangan mengenai pecahan aliran Tasauf Naqsyabandi di wilayah itu dengan tarikh tandaan 1897.

Gabenor Xinjiang

Yeong Zhensin merampas kuasa di wilayah Xinjiang dengan sokongan Syeikh Ma Yuanzhang dari aliran Tasauf Jahriyyah. Disebabkan sokongan syeikh maka beliau mendapat bantuan tentera bangsa Hui, terutamanya dari kelompok tarekat Naqsyabandi Jahriyyah dan masjid-masjid bawah jagaan mereka.

Jeneral Ma Anliang, bekerjasama dengan Yang Zhensin semasa beliau menjadi majistret dan cuba menahan serta menghukum imam Ma Wanfu dari gerakan Ikhwani. Ma Qi, yang merupakan salah seorang bawahan Ma Anliang bagaimanapun membantu imam Ma Wanfu dan menghantarkannya ke Xining. Ma Anliang dan Yeong Zhensin kedua-duanya masih tebal dengan sokongan kepada pihak diraja serta tidak mempercayai sistem republik. Mereka sudah terbiasa dengan sistem pemerintahan dinasti Qing dan berkhidmat dengan ketenteraan dinasti Qing.

Yeong mengalahkan revolusi yang menyebabkan gabenor Xinjiang sebelum itu, Yuan Dahua lari ketika pemberontakan 1911. Revolusi Yili dan Kelao Hui juga dihapuskan oleh Yeong. Yeong melantik Ma Fusiang menjadi komander tentera yang mengawal 2000 orang askar China beragama Islam. Mereka ini membantu Yeong menghapuskan lawan politik Yeong.

Presiden Republik China, Yuan Shih Kai mengiktiraf kedudukan beliau di Xinjiang sebagai gabenor. Disebabkan hal itu, maka Yeong membantu menyokong Yuan Shih Kai yang katanya ingin menghidupkan semula sistem pemerintahan beraja di China dengan menjemput pemberontak anti-presiden Yuan ke satu jamuan makan sebelum mereka dipotong kepala pada Tahun Baru, 1916. Gabenor Yeong percaya sistem pemerintahan beraja sahaja yang terbaik bagi negara China. Pengembara Barat ke China menyatakan dalam pengamatan mereka bahawa gabenor Yeong merupakan bekas pegawai istana dan bukannya seperti gabenor republik China yang menjaga wilayah-wilayah lain. Yeong Zhensin kemudian dinaikkan pangkat menjadi Yideng Bo atau lebih kurang Dato' Seri di sini oleh presiden Yuan Shih Kai. 

Pada 1917, presiden Li Yuanhong melantik Fan Yaonan bagi memerhatikannya dan kalau boleh menggantikannya. Yeong selalu lah memerhatikan sebarang pecahan kuasa di kerajaan Beiyang bagi mengelakkan masalah. Pentadbiran Yeong memastikan keadaan rantau Barat China berada dalam keamanan jika dibandingkan dengan rantau lain di China yang asyik berperang. Walau bagaimanapun, Yeong memerintah secara kuku besi dan menghukum ramai pencabar politiknya. Cukai yang dikenakan kepada orang Turki Kazakh dan orang Turki Uyghur direndahkan. Kelompok minoriti dilarang daripada disakiti dan sering mengingatkan rakyat supaya berhati-hati dengan Soviet Russia. Kata beliau, "Berhati-hati bila bergaul dengan orang yang langsung tak beragama dan yang akan menyakiti serta menyesatkan wanita-wanita mereka". Gabenor Yeong sangat bergantung kepada orang Hui dan orang Hui China yang menguatkuasakan peraturan yang dikeluarkan pejabatnya di wilayah Xinjiang. Orang Han dan orang Uighur tak suka dengan mereka disebabkan kedudukan mereka tinggi dalam ketenteraan di Xinjiang serta kerajaan Yeong.   

Ketika zaman pemerintahan Yeong, ada beberapa pecahan orang Turki Uighur yang tidak berkahwin campur dengan etnik lain dan sangat menentang Yeong Zhensin walaupun sama-sama beragama Islam. Contohnya orang Turki Uighur puak Agtachilik selalunya memotong buah tembikai di hujungnya sambil membaca bismillah sebelum memotongnya. Tetapi orang Turki Uighur puak Qarataghlik pula memotong buah tembikai tanpa baca bismillah. Puak Qarataghlik yang tak kuat beragama menyokong pemerintahan China sedangkan Agtachilik tidak suka dengan pemerintahan China.

Pada 1 Julai 1928, gabenor Yeong mengiktiraf kerajaan Nasionalis di ibu kota, Nanjing. Enam hari kemudian beliau dibunuh dalam satu cubaan rampasan kuasa oleh Fan Yaonan di kenduri makan-makan. Fan berada dalam kedudukan tinggi juga dalam rejim pemerintahan Yeong tetapi Yeong tak pernah percaya kepada Fan. Motifnya mungkin sebab Yeong menafikan kemasukan Fan yang menyokong golongan nasionalis Cina ke dalam Lembaga Penasihat Nasionalis yang diadakan bagi menyelia wilayah Xinjiang. Kematian Yeong kemudian dituntut bela oleh Jin Shuren tak lama lepas itu. Sebab susah hendak menghalau Jin dan kekurangan tenaga tentera, maka kerajaan nasionalis Nanjing terpaksa mengiktiraf Jin Shuren menjadi pengganti gabenor Xinjiang.

Ma Fusing pula dilantik menjadi Titai di Kashgar dari 1916 sampai 1924. Kemudian Ma Fusing dibunuh oleh Ma Shaowu pada 1924. Ma Shao dilantik menjadi pengganti Titai Kashgar.

Kenyataan Gabenor Yeong tentang Askar Hui

Sebab ketiga adalah ketika itu kaum Muslim Turki sedang memberontak pada awal-awal pemerintahan maharaja Guangsu, "Pecahan Lima Tentera Atasan" yang dipimpin gabenor jeneral Liu Jintang yang melalui kawasan laluan itu semunya tentera kaum Hui. Ketika itu, komander tentera Hui Dungan seperti Cui Wei dan Hua Dacai merupakan askar-askar yang menyerah sebelum dilantik semula. Keadaan ini terjadi bila orang tawanan itu membuat pencapaian besar. Apabila Cen Shuying berada dalam ketenteraan di Yunnan, tentera orang Islam yang digunakannya itu banyaknya disertai oleh pemberontak dan disebabkan mereka lah pemberontakan Muslim di Yunnan reda. Hal ini menjadi contoh bahawa tentera Muslim boleh digunakan secara efektif walaupun semasa pemberontakan Muslim sendiri. Tambahan lagi, dengan penubuhan Republik China, puak Tungan (Hui) langsung tak menunjukkan sikap yang tak setia.  

Saturday 18 May 2013

Pertubuhan Ikhwani China


Pertubuhan Ikhwani ini selalunya disebut 伊赫瓦尼 Yihewani atau Ikhwan sahaja. Yang ini bukan Ikhwan al-Muslimin yang merupakan pertubuhan persaudaran Muslim Mesir yang diasaskan oleh saudara Hassan al-Banna. Ini adalah pertubuhan persaudaraan orang Cina Muslim yang merupakan aliran gerakan Islam baru. Kalau orang Bangladesh dan orang Pakistan ada gerakan Jemaah Tabligh. Orang China ada juga pergerakan Ikhwani dan pergerakan-pergerakan lain.

Di negara China, pertubuhan ini disertai oleh sebahagian umat Islam bermazhab Hanafi dari tradisi Sunnah asas. Kadangkala disebut juga sebagai aliran gerakan baru. Pusat pergerakan ini adalah di wilayah Qinghai, Ningxia dan Gansu di Linxia manakala ia merebak ke Beijing, Shanghai, Henan, Shandong dan Hebei. Awalan gerakan ini bermula pada penghujung abad ke-19 M, apabila imam Ma Wanfu dari kampung Guoyuan di Hezhou belajar di Mekah. Beliau ini dipengaruhi oleh gerakan Wahabi-Salafi di Arab Saudi. Selepas pulang ke wilayah Gansu, beliau menubuhkan gerakan dengan 10 imam. Gerakan ini menolak aliran pemikiran Tasauf. Ideologi mereka bahawasanya, amalan yang tidak tersebut dalam al-Quran dan Hadis Nabawi mesti dihapuskan. Sama seperti gerakan Wahabi-Salafi, mereka menentang ziarah kubur dan murshid yang mereka anggap sebagai menyembah puja kuburan dan menentang dakwah dijalankan dalam bahasa Cina. Pada 1937, gerakan ini terbelah menjadi dua kumpulan.

Jadi di negara China, ada tiga aliran utama pergerakan Islam iaitu aliran Qadimu, aliran Ikhwani dan aliran Xidaotang. Aliran gerakan Ikhwani dikelaskan sebagai aliran ajaran baru atau xinjiao. Dalam pemberontakan Muslim Tungan tahun 1895, kelompok Ikhwani menyokong pemberontak yang melawan dinasti Qing. Tetapi, kelompok pemberontakan Muslim Tungan ini dipatahkan oleh kelompok Muslim yang setia kepada dinasti Qing.       

Fikrah dan Hubungan dengan Negara

Penindasan semasa Dinasti Qing

Jeneral pergerakan Tasauf Khafiyah, Ma Anliang, terutamanya sangat anti dengan pemimpin Ikhwani iaitu imam Ma Wanfu. Ketika seorang jeneral perang bangsa Han menangkap imam Ma Wanfu, jeneral Ma Anliang membuat permintaan supaya imam Ma dihantar ke Gansu untuk dihukum olehnya. Ketika berlaku perpecahan dinasti Qing, puak Sunnah Qadimu dan pengikut gerakan Tasauf Khafiyah menyertai kempen untuk menangkap ahli gerakan Ikhwani dan menghapuskan ajaran orang asing atau ajaran Wahabi. Pemimpin gerakan Tasauf China menyerang imam Ma dan kelompok Sunnah Qadimu memohon supaya gabenor dinasti Qing di Lanzhou menghukum imam Ma. 

Kerjasama dengan Kuomintang di Republik China

Kemudian, bawah kepimpinan imam Hu Songshan, gerakan Ikhwani berubah daripada gerakan anti-kecinaan dan gerakan persaudaraan Islam yang ekstrim menjadi pergerakan nasionalis Cina yang moden. Mereka kemudian disokong oleh parti nasional Kuomintang serta menggalakkan pendidikan sekular dan semangat kebangsaan Cina.

Pergerakan Ikhwani moden juga disokong oleh jeneral-jeneral Muslim Ma yang menjadi ahli parti Kuomintang cawangan Tanah Besar China. Mereka menggalakkan semangat kebangsaan Cina serta meminta orang ramai tak mengira agama menghormati Tiga Prinsip Asas Warganegara. Kini, gerakan ini lebih diminati berbanding gerakan-gerakan Tasauf lama seperti gerakan Tasauf Jahriyyah dan gerakan Tasauf Khafiyah. Orang Muslim Cina yang mengikut gerakan Wahabi-Salafi secara melampau tidak disokong oleh gerakan Ikhwani lagi sebaliknya dihapuskan. Ketika zaman parti Kuomintang memerintah di Tanah Besar China, kelompok Wahabi-Salafi seperti Ma Debao dan Ma Zhenqing yang cuba menyebarkan ajaran ulama-ulama mazhab Hanbali sebagai satu-satunya bentuk ajaran Islam yang dipelopori oleh gerakan Wahabi-Salafi dicap sebagai bidaah. Ma Debao menubuhkan pergerakan Salafiyah di Lanzhou dan di Linxia, dan gerakan ini dianggap sebagai gerakan asing oleh kebanyakan pergerakan dakwah Islam lain di China.   

Kelompok Salafiyah ini mempunyai imej yang buruk disebabkan sikap radikal mereka terhadap umat Islam bermazhab Sunnah Hanafi dan pergerakan Ikhwani. Umat Islam keturunan Hui seringkali mengelakkan pergerakan Wahabi-Salafiyah, dan kelompok ini seringkali bergaduh dengan orang lain. Saya dengar cerita dari rakan negara China, disebabkan hal-hal sunnah rantingan yang berbeza pun mereka berperang sehingga kereta kebal tentera terpaksa masuk kerana mengelakkan pertumpahan darah.

Jeneral Ma Bu Fang yang merupakan seorang Muslim gerakan Tasauf turut menyokong gerakan Ikhwan yang dipimpin oleh imam Hu Songshan. Disebabkan hal ini, pengikut aliran Salafi terpaksalah bersembunyi. Mereka tidak dibenarkan berpindah ke kawasan lain atau bersalat di masjid-masjid. Aliran mereka dianggap sebagai aliran yang bercanggah dengan Ahl Sunnah wal Jama'ah mazhab Hanafi serta orang Cina yang mengikutnya dianggap sebagai pengkhianat yang mengikut ajaran orang asing dan bukannya ulama tempatan. Hanya selepas parti Komunis China merampas Tanah Besar China sahaja, maka kelompok pengikut gerakan dan aliran Salafi dibenarkan keluar dan beribadat secara terbuka.

Pandangan Peribadi

Urm, saya tak pasti rakan-rakan saya yang berbangsa Hui dari Gansu dan Xinjiang dulu itu dari gerakan Ikhwani atau tidak. Tapi mereka panggil saya 兄弟 hiongdi atau saudara dan ingat saya bermazhab fekah Hanafi juga, haha. Saya tak bermasalah dengan ziarah kuburan orang alim. Saya biasa saja berziarah ke kuburan orang alim dan nenek moyang. Setahu saya, saya tak pernah sujud pun di kuburan orang alim atau membaca doa-doa meminta mereka bantu saya. Saya percaya Allah Ta'ala sahaja yang membantu hamba-hamba serta membaca doa-doa dari Quran, beriman dengan hadis Qudsi dan mengikut sunnah dari hadis nabawi sama macam orang lain. Saya bermasalah sedikit dengan gerakan Islam dari Bangladesh dan Pakistan. 

Saya tahu filem Hindustan memang berpengaruh dalam masyarakat Melayu di Malaysia dan kawasan Nusantara (Indonesia) serta kebanyakan mereka berhidung mancung atau cerah kulit mereka. Bapa saya pun keturunan Arab-Gujerat dari sebelah bapanya dan beliau meminati filem Hindustan. Saya tahu sejarah Hindu-Buddha negara-negara orang Melayu dan saya belajar bahasa Melayu STPM yang turut mencakupi bahasa Melayu berpengaruh bahasa Sanskrit.

Akan tetapi jika berdakwah kepada umat Islam yang berbudaya bahasa berbeza tak patutlah kita memaksa orang menurut kebudayaan kita dan menganggap mereka tak ada fikrah sendiri. Tidak salah nak mengikut mazhab mana-mana pun namun kunci kesatuan umat Islam adalah menghormati pendapat orang lain selain berpegang teguh kepada Quran dan Sunnah tanpa memaksa orang menjadi pengikut kita.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...